Saturday, October 4, 2008

Selamat Hari Raya II

Raya ke 4

Warga kota suma dh kembali. Tinggal ayah bonda, opah atuk dikampung. Aku tak kurang. Semlm lagi dah smpi rawang. Bertolak dari lenggong. Aku orang perak tapi ni la first time aku ke lenggong. Ape cekeh aku nk ke lenggong. Tapi keluarga aku dah besar. Aku ade mertua. Aku ade makcik mertua dan aku pun ade sepupu tua (tibai je asal sesuai?). Jadi raya kedua lagi aku dah bersiap pulang ke kampung suami. Klu ikutkan perangai menantu pempuan mmg mcm ni. Paling liat balik kampung mertua. (eleh same je menantu laki pun) tp aku jenis steady .Tak de masalah..aku org kampung. Mane-mane aku bisa sesuai kan diri ..haha

Berada di lenggong buat aku berasa betol-betol di kampung. Walaupun sitiawan itu kampung tapi tak la sampai berusung baldi air nk ke jamban diluar. Tak de la smpi mengaut kelapa manual. Tak de la smpi minum sunkist panas. Main meriam pun meriam tin, bunyi cukup bagi telinga berdesing, hati panas..Ya ini hanya aku rasa dilenggong.Opah dengan tok dah meninggal lama. Yang tinggal adik beradik mertua aku. Setahu aku rumah tu penah disewa orang sebab suma berada di Kota. Hari pertama je aku dah kene tido atas tikar berselimut cadar kain. Ape la sgt yg ade dirumah usang ni. Kosong.Semua barang di pinjamkan oleh Tok sedara. Paling best sembahyang berjemaah tunggu suma bersiap dalam keadaan perut yg mendidih lapar. Makanan tengahari mmg dari ulam dan ikan kecik hasil mengail, tapi selera. Bkn tak boleh ke bandar beli barang. Saja nk merasa mskn betol2 kampung. Orang kampung memang boleh survive.

Sejuk pagi di lenggong menggigit hingga ke tulang itam. Tak smpi 3 km dari rmh boleh mandi dekat Lata kekabu. Balik boleh beli ikan Talapia fresh dari sungai. Sikit pun tak berbau macam ikan dibandar kata suami aku. Ya aku akui mmg sedap. Aku dulu tak reti mkn ikan sungai. Sekarang aku yg beria mencari.Tapi talapia dari lenggong je aku lalu. Wlupun sedikit takut di kampung di sebabkan cerita-cerita seram yg dialami mak mertua aku (giler..neknak shooting dkt situ wooo) tapi aku seronok. Aku takkan serik. Cuma klu ade tv lagi best.

Aku pasang angan-angan jenin, tahun depan mau bawak toto, selimut, bantal busyuk, iron baju (ini mustahak imej tu penting) torchlight dan tv itam putih klu ade..hehe

ooo.... balik kampung....ooo...balik kampung hati girang...ooo...

argh tido la..esok mau masak mee kari ..x masak pun..tengok je mak mertua buat hehe

....

gudnite

1 comment:

Unknown said...

sepanjang hidup aku, sekali ja aku pernah berak dalam hutan ketika waktu malam kt umah tokwan aku masa kecik..

gila horror..