Tuesday, December 14, 2010

This is My December...


Disember ku datang lagi
bagi memulakan tahun 2011 yang ntah apa akan jadi

Disember ini

aku akhiri dengan salju rindu
biar muncul mentari kasih
yang pasti membunga kan harapan
sehingga luruhnya kebencian


melalui hari-hari sepanjang tahun
pasti suka duka kan datang bermusim

Namun..

Disember ku
pasti muncul lagi!



Sunday, November 14, 2010

Don't Miss it !


...Dan Rasulullah SAW ditanya tentang berpuasa di hari ‘Arafah. Maka Baginda bersabda: “Ia menebus dosa setahun yang telah lalu dan setahun yang akan datang.” (Hadith Riwayat Imam Muslim)


esok 9 zulhijjah di Arab Saudi
8 Zulhijjah di Malaysia

ape salahnye puasa 8,9 zulhijjah...


....Disunatkan juga berpuasa pada hari ke 8 Dzulhijjah di samping berpuasa pada hari ‘Arafah (9 Dzulhijjah) sebagai langkah berhati-hati yang mana kemungkinan pada hari ke 8 Dzulhijjah itu adalah hari yang ke 9 Dzulhijjah (Hari ‘Arafah).

Saturday, August 14, 2010

3 Ramadhan itu...



rupa-rupanya hafey dh cukup setahun...
dalam kiraan kalendar islam..
si boboi mama sekejap je dah besar
dulu mase baby mata bulat
sekarang muka dan pewot yang bulat

huhu









video

Wednesday, June 23, 2010

entah apa...

Seperti yang aku penah cakap...
2010 bakal ke penghujung


Masa yang berlalu
sgt laju..



Bila hari-hari yang suram datang
mahu saja aku berlari jauh..
membuang semua duka
untuk mengimbas kenangan indah ..
hati rasa sayu
hati rasa rindu
entah kenapa detik di Bandung
bermain-main di mata

aku sgt lelah
dengan semua yang ada







Thursday, April 1, 2010

Setahun memendam rindu



aku rindu abah


abah..
terasa baru semalam pemergianmu
terasa baru semalam aku mencium tanganmu
terasa baru semalam aku mengucup pipi mu
dan hanya mata mu yg sayu itu mengiring kepulangananku

mana mungkin aku lupa abah
tangan mu yang dingin di qiyamkan
tubuhmu yang kaku dimandikan
wajah mu yang suci bersih di kapankan
dan aku...
bersama anak-anakmu yang lain
memegang erat kitab berselang sendu membaca surah
sambil menyeka air mata
mengetap bibir menahan esak

mana mungkin aku lupa abah...

sewaktu serban di pakaikan di kepala mu
menandakan pemergian haji mu sewaktu 15 tahun dahulu
dan sekali lagi aku menahan esak dan sendu
kerana wajah itu adalah wajah abahku
yang sewaktu dahulu membesarkan aku
menghantar aku kesekolah saban waktu
mana bisa aku lupa..

abah....

wajah mu mengukir senyum pabila sahabat handaimu
adik dan kakakmu datang membaca yassin disisimu
wajahmu bertambah senyum abah..
sewaktu kami, cucu dan menantu mu
menyiram air sembilan di tubuhmu..

maha suci Allah
menghidup dan mematikan
aku redha pemergiaan mu abah
namun hati ini tidakkan berhenti dari merinduimu
tidakkan berhenti dari menyebut namamu
tidakkan berhenti dari mendoakan mu..

Alfatihah


setahun memendam rindu
Allahyarham Hj Mohamad Nor Mat yunus
11 Mei 1945- 2 April 2009


Saturday, March 20, 2010

Bercuti itu indah...

Bandung...
kotanya sama
ngak ada yg beda
cuma gaya bahasa
dan alunan muzikanya
mungkin tidak sama

Bandung...
warganya tegar
buminya segar

Bandung..
kerna aku pendatang
sampai masa ku harus pulang
namun rindu tidakkan hilang
khabarmu akan ku bilang
pada mereka yang bakalan datang
salam semanis kenangan
Bandung, Indonesia
8-11 feb 2010

















Saturday, January 23, 2010

mamam itu mmg satu NIKMAT...


Sejak akhir2 ni ramai sgt budak opis aku nk berdiet..
pagi makan ..nnt lunch skip...klu makan pun bukan makan nasi
mengenang kan diet .. lepas bersalin berat aku x turun pun..tmbh2 lagi aku masih breastfeed jadi aku kena makan yg byk khasiat untuk khasiat diri aku dan utk dpt penghasilan yg bermutu..jadi lepas habis sessi mengepam automatic aku rasa sgt lapar..aku makan..makan dan makan...sampai satu masa baju kurung aku byk yg dah tak muat tang ehem2

aiyaaa...

must do something laaa...

Saturday, January 2, 2010

Kita masih punya waktu...


Malam ni Hafey tido awal..jadi aku punya banyak masa untuk browse..

aku membuka satu laman yang tidak perlu aku sebutkan di sini..tujuan aku mencari rakan yang aku kenal ..baru mahupun rakan lama...

Masa merubah segalanya...

betol masa cepat berlalu..betol kita semakin ke alaf 2020
tapi kerna itu kah kita mesti terus hanyut di buai petaka kemodenan?
mestikah kita lupa susila lalu menjadi hamba permainan barat
aku menginsafi diri sendiri
tuhan..jgn kau timpa bala pada masa kami sedang alpa..
aku memaling memandang wajah comel yang masih tidak mengerti dosa dan pahala

"Ya Allah lindungi lah aku, zuriatku serta kaum kerabatku dari tipu daya dunia yg hanya bersifat sementara.."