Thursday, April 1, 2010

Setahun memendam rindu



aku rindu abah


abah..
terasa baru semalam pemergianmu
terasa baru semalam aku mencium tanganmu
terasa baru semalam aku mengucup pipi mu
dan hanya mata mu yg sayu itu mengiring kepulangananku

mana mungkin aku lupa abah
tangan mu yang dingin di qiyamkan
tubuhmu yang kaku dimandikan
wajah mu yang suci bersih di kapankan
dan aku...
bersama anak-anakmu yang lain
memegang erat kitab berselang sendu membaca surah
sambil menyeka air mata
mengetap bibir menahan esak

mana mungkin aku lupa abah...

sewaktu serban di pakaikan di kepala mu
menandakan pemergian haji mu sewaktu 15 tahun dahulu
dan sekali lagi aku menahan esak dan sendu
kerana wajah itu adalah wajah abahku
yang sewaktu dahulu membesarkan aku
menghantar aku kesekolah saban waktu
mana bisa aku lupa..

abah....

wajah mu mengukir senyum pabila sahabat handaimu
adik dan kakakmu datang membaca yassin disisimu
wajahmu bertambah senyum abah..
sewaktu kami, cucu dan menantu mu
menyiram air sembilan di tubuhmu..

maha suci Allah
menghidup dan mematikan
aku redha pemergiaan mu abah
namun hati ini tidakkan berhenti dari merinduimu
tidakkan berhenti dari menyebut namamu
tidakkan berhenti dari mendoakan mu..

Alfatihah


setahun memendam rindu
Allahyarham Hj Mohamad Nor Mat yunus
11 Mei 1945- 2 April 2009


1 comment:

keyLa said...

setahun berlalu, tetapi berpuluh2 tahun rasanya memendam rindu..

al-fatihah~
ala sayang rindu cinta abah..